Bevrijdingsconcert (UITVERKOCHT)

Locatie De Voorste Venne
Adres Anton Pieckplein, 5152 LZ Drunen
Bevrijdingsconcert (UITVERKOCHT)
In november 2019 vieren we in onze gemeente 75 jaar bevrijding. Een moment om ons te bezinnen op oorlog en vrede, vrijheid en onderdrukking, verantwoordelijkheid, mensenrechten en democratie.

Tijdens het Bevrijdingsconcert verzorgen het Symfonisch Blaas Orkest (SBO) en het Groot Dwergonisch Mannenkoor een afwisselend programma. Gelegenheidsformatie The Liberation Big Band speelt voor en na het concert muziek uit de jaren ' 40 en '50. Het Bevrijdingsconcert Heusden is een initiatief van Gemeente Heusden, Cultuurtoren Honsoirde, Harmonie Drunen en Het Groot Dwergonisch Mannenkoor.

Om van te leren, om niet te vergeten!
Veel mensen in onze gemeenschap zijn na 1944/1945 geboren. De impact van de Tweede Wereldoorlog is echter nog steeds voelbaar in onze samenleving. Voor hen die de oorlog en de bevrijding in 1944 hebben meegemaakt staan vanzelfsprekend de eigen ervaringen en herinneringen centraal; de eerste naoorlogse generatie werd en wordt veelal op een zeer ingrijpende manier geconfronteerd met het oorlogsverleden van hun ouders.

Maar ook voor jongere generaties spelen de jaren ’40 – ’45 nog een rol, al bestaat er een verschil van beleving van bevrijding. Voor hen krijgt de bevrijding in eerste instantie betekenis uit de verhalen van anderen. De noodzaak om 75 jaar bevrijding te vieren is mede bedoeld om het gevoel van het leven in vrijheid te koesteren en te verankeren in onze samenleving.

Het Bevrijdingsconcert Heusden laat zien dat muziek het ultieme middel is om de vrijheid te vieren en om oud en jong met elkaar te verbinden. Dank aan onze bevrijders, maar tevens verbinding met de naoorlogse generatie tussen de elf kernen van onze gemeente.