Terugblik Nieuwjaarsconcert 2020 Harmonie Drunen

www.harmonie-drunen.nl

Op zondag 12 januari jl. verzorgde Harmonie Drunen haar jaarlijkse Nieuwjaarsconcert in een volle Theaterzaal van De Voorste Venne. De zeven orkesten trakteerden het publiek op een gevarieerd programma door beginnende én gevorderde muzikanten. De vereniging groeit en weet jongeren en volwassenen aan zich te binden.

Samenwerken

De orkesten werkten nauw samen en traden ook gezamenlijk op. Het Symfonisch Blaas Orkest (SBO) en de Slagwerkgroep voerden samen het spannende muziekstuk Foundry (John Mackey) uit. Een compositie om te vieren dat slagwerkers niet alleen op traditionele trommels, maar ook op keukenvoorwerpen kunnen spelen.

Ook de jongste muzikanten studeerden samen een muziekstuk in. Met Poporkest Mixed-Up werd het inmiddels traditionele nummer ‘De Blazersschool’ uitgevoerd. Voor sommige muzikantjes heel spannend, omdat zij hun allereerste concert gaven. De afgelopen weken kregen zij hun eerste muzieklessen vanuit het scholenproject. Dit jaar vervolgt de harmonie dit project op basisscholen in Drunen om zo nog meer kinderen kennis te laten maken met muziek. De vereniging heeft hiervoor extra instrumenten aangeschaft.

Drunen4You maakte een mooie fotoreportage van het concert. Je vindt deze op de Facebookpagina van de vereniging.

Frans Klerx erelid

Het bestuur benoemde Frans Klerx tot erelid van de vereniging. Hij is bijna 60 jaar als trompettist lid van de vereniging. Samen met zijn vrouw Annie verricht hij veel werk achter de schermen. Hij organiseert het transport van de muziekinstrumenten naar concerten in binnen- en buitenland, repareert kapotte lessenaars en bouwt decormateriaal voor o.a. Memories & Dreams. Zijn vrouw verzorgt al jaren boeketten en podiumstukken bij concerten.

Blazersklas, Slagwerkklas, SamenSpelGroep en Jeugd Slagwerkgroep

De opleidingsgroepen Blazersklas (o.l.v. Frank Brok) en Slagwerkklas (o.l.v. Thom Thurkenburg) openden het concert. Vanaf de allereerste muziekles spelen deze kinderen samen in deze klassen.

De SamenSpelGroep (o.l.v. Suzanne Brok) en de Jeugd Slagwerkgroep (o.l.v. Thom Thurkenburg) lieten horen dat zij al meer muzikale ervaring hebben opgedaan.

De uitgevoerde muziekstukjes werden met een stevig applaus beloond.

Slagwerkgroep

De Slagwerkgroep (o.l.v. Marcel van Wensen) liet horen wat een hedendaagse slagwerkgroep zoal in huis heeft. Geen traditioneel ritmische muziek, maar een gevarieerd en verrassend optreden. Van een swingende samba tot mooie melodische lijnen in Earth en Considorations.

Poporkest Mixed-Up en SBO

Het tweede deel namen Poporkest Mixed-Up en het SBO voor hun rekening. Neil van der Drift bracht met zijn Poporkest Mixed-Up pop- en filmmuziek ten gehore. Het SBO (o.l.v. Geert Mooren) speelde o.a. Hymn of the Highlands en een deel uit de Schilderijententoonstelling. Als voorloper op de komende Primjeire concerten (i.s.m. Het Groot Dwergonisch Mannenkoor) op 18 en 19 februari speelde het SBO, Bugler’s Holiday. Het concert werd traditioneel afgesloten met de Radetzky Marsch.

Talentontwikkeling

2020 belooft een bijzonder muziekjaar te worden voor de vereniging met een gevarieerd en ambitieus programma waarin talentontwikkeling centraal staat. Poporkest Mixed-Up geeft op 18 april haar 2e show. Het SBO gaat in november deelnemen aan het muziekconcours. En er is ook reden voor een feestje: de Slagwerkgroep bestaat 60 jaar. Meer over de programmering op harmonie-drunen.nl.

Geen nieuwsberichten gevonden